Klippa ponny

Redan i början på Augusti började ponnyn att sätta vinterpäls och nu en månad senare är hon lurvigare än vad F blev på hela förra vintern..
Detta resulterar såklart i att hon blir jätte svettig för ingenting!
Just nu spelar det ju ingen roll då hon torkar direkt, men till vintern lär det ju bli ännu mer lurv och då det är kallt kommer hon inte att torka upp lika bra efter en avsvampning, så vi måste ju såklart raka henne...
 
Frågan är bara, NÄR ska man raka?
Den enda häst jag rakat var min första b-ponny och det var ju ett tag sedan och jag ska väl inte direkt skryta med om att jag hade full koll på när och hur vi gjorde det då heller 😜
 
Vill ju inte störa varken pälssättning eller fällning, vet ju att om man gör det i "fel tid" så har hästan svårt att göra  sätta ny päls till våren..
 
Kommer inte att raka hela ponnyn då jag ändå vill att hon ska kunna gå utan täcke så mkt som möjligt, det blir bara hals och bog till att börja med så får vi hoppas att hon klarar sig med det..
 
bilden är lånad från google
 
Och vem känner någon med en maskin? 😊
 
Rakning av den större hästen lägger jag nog på is, tycker ju att han svettas mindre överlag nu och jag håller en tumme på att det även gäller i vinter..
Börjar nog hellre att täcka tidigare i höst innan han hinner sätta någon björnpäls..
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0