Lördagen, del 2

Efter ponnylektionen var det bara att skynda sig hem och kasta i oss lite lunch innan det var dags att lasta nästa häst och åka till Njurunda..
 
Jag hade dock missat den lilla detaljen att jag hade tid 15:30 och inte 15:00 som jag trodde 😂
Istället kunde vi sitta ner en stund och kolla på de som var före..
 
Värmde sedan upp honom på uteplanen där han, som alltid då vi är borta, bara smög omkring och såg otroligt spänd ut i överlinjen..
Gick in i ridhuset då det var min tur och fick presentera oss och berätta om våra mål innan K-G tog över tömmarna och började att känna på honom med start i galopp..
Han drev fram honom ordentligt så att han fick galoppera på och hamnade i korsgalopp, här skulle vi absolut inte bryta av utan bara låta honom galoppera på för att reda ut situationen själv..
Dom hamnar i korsgalopp för att bakdelen inte är tillräckligt lösgjord och bästa sättet att lösa det på var tydligen att låta dem fixa det själv..
Sagt och gjort, efter några varv låg han rätt och man såg då direkt hur allt föll på plats och hästen föll fram..
 
Då började själva arbetet, i trav...
Ett tag trodde jag knapt på att det var min häst han jobbade med och helt plötsligt fick han honom att samla sig så pass att det blev en piaff och satte sedan iväg honom några steg ur piaffen in i en passage!!
Detta hade jag verkligen velat ha på film..
 
Men tyvärr fick inte fotografen upp kameran förrän det var min tur att ta över tömmarna..
 
 
Vi jobbade mest med övergångar från trav ner till halt för att få honom att ställa upp sig korrekt i halten, samt skänkelvikningar längs långsidorna..
 
Detta ska vi absolut jobba mer med!!!
Känns som om att lite extra jobb från backen så här kommer att ge så otroligt mycket i ridningen!
Och inte minst är jag så otroligt sugen att få testa detta på B så fort hon får ha bett i munnen igen 😃
 
Verkligen jättekul att få chansen att lära sig detta då det var ett område jag verkligen hade noll kunskap inom..
Den enda tömkörningen jag pysslat med innan är ju då åringarna ska köras in och det är ju inte direkt samma slags tömkörning 😂
 
Ska bli otroligt spännande att känna hur han är i ridingen idag 😊👍



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0