Snopet!!!!

Hej Kompisar,
 
Jag vet inte riktigt vart man ska börja, men vi hoppar väl in direct på gårdagens vet.besök.
Resultatet därifrån blev Metacam i 9 dagar, boxvila till på lördag och därefter sjukhage fram till återbesök den 31/1 då vi ändå ska in och slutmäta..
 
Vi vet väl egentligen inte riktigt än var hältan kommer ifrån..
 
Jo just det, han var visst halt..
Vi började med att springa fram rakt = helt ren
Longering = helt ren
 
Så både jag och veterinären höll väl med varandra om att problemen inte satt i ponnyn, sedan började de böja och han dansade fram tills de kom till vänster fram..
0,5 högt och en 2:a lågt!!
Bedövade kotan och då gav det högre utslag högre upp så vi bedövade knät vilket då gav utslag lågt igen, bedövade hovled och då var det oförändrat rakt men tydligare hälta på volt..
 
Efter 3,5h på klinken och div. undersökningar beslutade vi oss iaf att behandla kotan med ovansåtende eftervård.
Troligast har han haft en inflammation eller stukat/vrickat sig, men det är ju lite svårt att saga då vi som sagt inte kan säga till 100% att det ens kommer från kotan..
 
Så ja, nu har vi lite pyssel med att föröka lösa så att båda hästarna får mat och vatten i hagen på dagarna då vi ju måste dela av till Rossi..
 
Idag får i alla fall båda hästarna stå inne då det ska vara mellan -20/23 hela dagen och jag misstänker att det finns risk för 2 halta hästar om F måste vara ensam ute en hel dag..
Jag måste ju ändå åka hem och lunchfodra så kanske att han får komma ut då han får mat, vi får se..
 
Vi fick i alla fall väldigt mycket beröm för en så otroligt trevlig ponny och det var han faktiskt också, han var så himla snäll och duktig trots att det var tråkigt, gjorde ont och tog en jäkla tid <3
Lilla skrot, tänk om det är så att han haft en inflammation och ändå bitit ihop och ställt upp, också har vi skällt på honom #dåligtsamvetedeluxe
 
 
Lily kunde ju såklart inte åka och träna och vi har blivit lovade att få låna en ridskoleponny på träningarna tills Rossi är fräsch och ordentligt igångsatt igen, så himla tacksamt!
Nu skulle vi bara ha lånat en ponny till Monia-träningen i feb..
För även om R är friskförklarad kommer vi att sätta igång honom försiktigt!
Så tips mottages tacksamt
 
 
Jag och min lille Franz trotsade i alla fall kylan och for och tränade på kvällen, galoppbyten stod i fokus och vi avslutade med att hoppa upp oss på en oxer..
På slutet satt alla byten klockrent och jag hoppas jag nu har knäckt nöten hur vi ska byta till vänster, bara att träna vidare :)



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0